Досвід роботи


У навчанні та вихованні дітей головне, щоб вони цього не помічали.
 (Жак Лабрюйєр)
Єдиний шлях, що веде до знання, - це діяльність.
(Джордж Бернард Шоу)

       
Сучасний світ не стоїть на місці, в ньому постійно відбуваються зміни та перетворення. Ось і зараз ми з вами спостерігаємо ці процеси в освіті, коли змінюються програми, форми і методи роботи, пріоритети. Першими стають ті, хто володіє глибокими знаннями, став більше цінуватися науковий  потенціал людини. Основною метою будь – якого навчання є формування людини як творчої особистості, яка здатна до саморозвитку. Тобто, основа сьогоднішньої освіти – це особистісно – зорієнтоване навчання, головне завдання якого – розвинути індивідуальні пізнавальні здібності кожної дитини, дозволити пізнати себе, самовизначитися та самореалізуватися.
          Хімія – цікава наука, вона сприяє розвитку логічного мислення учнів, а практичні вміння і навички необхідні в подальшому житті. Однак, даний предмет є порівняно складним, матеріалу на уроках багато і учні часто не справляються з їх виконанням. Як наслідок, виникають прогалини в знаннях, а згодом, втрачається інтерес до навчання. Кожний  вчитель намагається вирішити цю проблему, шукаючи нові методи і засоби  навчання. Знаходячись у  пошуку таких форм і методів навчання, які б сприяли саморозвитку особистості, я переконалася, що найкраще цього можна досягти за допомогою поєднання традиційних та інноваційних методів навчання. Їх вибір зумовлюється змістом навчального матеріалу, закономірностями навчально – виховного процесу і пізнавальної діяльності учнів. Інноваційна форма орієнтована  на перетворення самих себе в процесі взаємодії учнів з вчителем, це – співпраця, взаємонавчання. При цьому включення в спільну діяльність відбувається з урахуванням індивідуальності кожного учня. Воно сприяє формуванню цінностей, навичок і вмінь, створенню атмосфери співпраці, взаємодії, дає змогу вчителю стати справжнім лідером дитячого колективу. Саме воно дозволяє створити ситуацію, коли дитина не може не вчитися і робить це із задоволенням. Саме тому я обрала проблемну тему: «Використання інноваційних технологій для  підвищення ефективності уроку  хімії та результативності навчання»
     Організація інноваційного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв’язання проблем, при цьому максимально активізується пізнавальна активність учнів. Наш мозок схожий на комп’ютер, а ми – його користувачі. Щоб комп’ютер працював, його треба увімкнути, так само треба «увімкнути» мозок учня. У своїй практиці керуюся постулатом психолога С.Л. Рубінштейна, який вважав, що «мислити людина починає тоді, коли в неї виникає потреба щось зрозуміти. Мислення, як правило, починається з подиву або здивування, із суперечності». Тому намагаюся на кожному уроці задіювати емоції учнів.
    При поясненні нового матеріалу найчастіше використовую методи евристичної бесіди, проблемного навчання, дослідження та «Джигсоу». Використання бесід  дозволяє спираючись на попередні знання учнів, їх досвід, за допомогою навідних питань підводити учнів до опанування новими знаннями, розширювати і поглиблювати ці знання. Так, при вивченні теми «Білки», за рахунок навідних питань учні самі роблять висновок про те, що білки – це біополімери, самостійно записують реакцію утворення поліпептидів, розкривають значення білків. Проблемний підхід теж є результативним. Зокрема, у 8 класі, вивчаючи тему «Амфотерні сполуки», спираючись на знання учнів про кислоти і основи, демонструю дослід взаємодії цинку гідроксиду з натрій гідроксидом і хлоридною кислотою. Перед учнями постає проблема, що ж це за сполука, яка реагує і з кислотами і з основами. Учні за допомогою вчителя записують рівняння реакцій і роблять висновок про належність цинку гідроксиду до  амфотерних сполук. У 11 класі, для виведення структурної формули глюкози, урок проводжу у вигляді дослідження: після проведення лабораторного досліду взаємодії глюкози з розчином купрум гідроксиду, учні роблять висновок, що глюкоза – альдегідоспирт. При вивченні впливу спиртів на організм використовую метод проектів, а при вивченні корозії металів, урок проводжу у вигляді суду. При цьому, учням пропоную заповнити таблицю у формі «Т – схеми» з метою формування особистої позиції.
Аргументи «за»
Аргументи «проти»


   Метод  «Джигсоу», як один із методів групового навчання застосовую при вивченні  ізомерії і номенклатури органічних сполук, виведенні їх формули. Часто застосовую метод випереджаючого навчання. Так задачі на надлишок учні розв’язують уже в 9 класі після вивчення масової частки елементів, а задачі з використанням масової частки розчину – у кінці 8 кл, тут же знайомлю учнів із задачами на домішки, розв’язок задач за рівняннями хімічних реакцій знайомий учням вже під час вивчення поняття кількості речовини. Це допомагає розвантажити учнів в майбутньому і полегшує підготовку  до предметних олімпіад.
     Актуалізацію опорних знань проводжу з використанням «хімічних естафет» - перевіряю вміння записувати хімічні рівняння за схемою та знання властивостей речовин; «мозкових атак», кросвордів та «незакінчених речень», які  дозволяють перевірити теоретичний багаж знань учнів.
     Важливими прийомами розумової діяльності, якими повинні оволодіти учні в процесі навчання є узагальнення і систематизація знань, коли учні працюють на кінцевий результат. Щоб цікаво і нестандартно був проведений цей етап, часто застосовую дидактичні ігри чи окремі ігрові моменти, які дають можливість дитині самовизначитися, висловити власну думку, розвивати творчу уяву: наприклад «Ігри з періодичною системою» коли учні, знаючи характеристику елемента мають назвати його чи навпаки, «хрестики – нулики» - учні знаходять спільні за властивостями речовини (основні оксиди, одноосновні кислоти, алкани тощо), «біла ворона» - знаходять зайву речовину чи елемент серед переліку, «хімічне колесо» - при складанні формул солей. Проводжу уроки – аукціони «Все про все» - для узагальнення знань про основні класи неорганічних сполук (8 кл.) або «Хто більше» - для узагальнення знань про основні класи органічних сполук (9  або 11кл.), уроки – семінари: «Класифікація хімічних реакцій», «Хімічний зв’язок», змагання юних хіміків «Ерудит» - для узагальнення знань про неорганічні та органічні речовини (11кл.) тощо. Навіть назва завдання і його зміст мають максимально зацікавлювати учнів, не говорячи про те, що завдання мають бути рівневими:  «Задача для Шерлока Холмса» - «Алкани» (9кл.) – Медичний препарат «Мідантан», що пригнічує вірус грипу, отримують з вуглеводню, у якому масова частка Карбону становить 88,2%, а відносна молекулярна маса 136. Вивести формулу вуглеводню(С10Н16).
     Обдарованим дітям підбираю завдання підвищеної складності, логічні та творчі завдання, відповіді до яких не знайдеш у шкільному підручнику, звертаючи їх  увагу на роботу із додатковою літературою, стимулюючи до творчого пошуку.
     Інколи,  для узагальнення знань, я не складаю завдання, а пропоную учням за малюнком скласти і розв’язати задачу, або скласти якомога довший ланцюг перетворень з участю неорганічних чи органічних сполук, а потім разом розв’язати його; широко застосовую завдання, де необхідно встановити відповідність у вигляді правильної комбінації цифр:
1) сіль з піском                                   а) відстоювання
2)вода з маслом                                  б) дія магнітом
3)тирса з залізними ошурками          в) фільтрування
   На цьому ж етапі уроку застосовую структурування матеріалу, яке дозволяє виділити головне і встановити зв’язки між окремими елементами знань, забезпечити системність вивчення навчального матеріалу. Структурування здійснюю за допомогою створення структурно – логічних схем (СЛС) або діаграм «Вена» - наприклад, оксиди (основні, кислотні, амфотерні). Також пропоную учням в кінці уроку скласти «Сенкан» . Наприклад:
1 рядок – заданий іменник -Хімія
2 –два прикметники (опис теми) - Складна, цікава
3 – три дієслова (дія, щодо теми) - Отруює, лікує, допомагає
4–фраза, яка розкриває тему і складається з чотирьох слів - Помічник і ворог людини
5 – новий іменник – власне ставлення до теми або висновок) - Життя
     Урок контролю знань, умінь і навичок обов’язково проводжу з використанням різнорівневих завдань, коли учень виконує всі рівні завдань, причому у нього є можливість вибору завдань з кожного рівня. Для забезпечення об’єктивності оцінювання, готую щонайменше 7 варіантів. Звичайно це потребує дидактичного забезпечення і великої праці для підготовки таких завдань і їх перевірки. Інколи урізноманітнюю даний тип уроку: наприклад, тематичне оцінювання з теми «Неметали» (10 кл.) проводжу у вигляді гри «Слабка ланка», а з теми «Органічні сполуки» (11 кл.) – у вигляді «Брейн - рингу».
    При виконанні практичних робіт, перевірці знань, закріпленні та засвоєнні матеріалу використовую також групову роботу та роботу в парах. Не обходжуся і без традиційних (активних) методів і прийомів. Користуючись шкільним підручником, іншими джерелами інформації, учні заповнюють схеми, порівнюють, класифікують, аналізують. Останнім часом для проведення уроків почала використовувати мультимедійну систему, яка дозволяє за допомогою різноманітних навчальних програм конструювати уроки, віртуально проводити практичні роботи, лабораторні досліди, демонстраційний експеримент, екскурсії на виробництва та хімічні лабораторії, використовувати історичні матеріали і навіть перевіряти отримані знання у  такій тестовій формі,  що сприяє підготовці учнів до ЗНО.
    Зацікавленість учнів предметом здійснюю і в позаурочний час, зокрема при проведенні тижня хімії, при цьому роблю все можливе, щоб він був видовищний та задіював максимальну кількість учнів з різним рівнем знань.
      На своїх уроках і в позаурочний час намагаюсь розвивати в учнів дослідницькі якості. Тому вже 10 років займаюсь з дітьми у МАН. З метою зацікавлення учнів, розвитку в них пізнавальних інтересів, спрямовую їх увагу на роботу в сфері, яка безпосередньо зв’язана з життям. Працювати учням над такими темами цікаво, а отриманими знаннями охоче діляться з оточуючими і застосовують їх в подальшому житті.  
   Завдяки поєднанню традиційних та інтерактивних методів забезпечується глибоке і стійке засвоєння знань, розвивається пам’ять, мислення, увага учнів, вміння самостійно здобувати знання, пробуджується інтерес до навчання, зменшується перевантаження навчальним матеріалом, і, як наслідок – зростає рівень і якість знань, вміння застосовувати їх на практиці.  В дітей з’являється впевненість у своїх силах, на уроці їм цікаво, вони всі задіяні, активні, більш ефективно працюють на кінцевий результат. Зростає й успішність учнів на уроці, результативність на  олімпіадах  та ЗНО з предмету. Щоразу частіше учні школи вступають до медичних закладів, а , останні роки – політехнічних. Успіхи учнів завжди тішать вчителя, тому й надалі щодня у своїй роботі керуюся наступними словами: «Немає такого, чого не можна було б осягнути й зрозуміти. Я прийшла до вас, щоб разом з вами пізнати нове і зрозуміти незрозуміле, шукати відповіді і робити відкриття. Від нашої співпраці залежить кінцевий результат нашої роботи».   

Комментариев нет:

Отправить комментарий